Schoolontwerp
Bij onze school staan drie kernwaarden centraal: autonomie, verbondenheid en toekomstgerichtheid. Deze waarden vormen de basis van ons onderwijs én ons schoolgebouw.
Autonomie
Onze leerlingen leren verantwoordelijkheid nemen in een omgeving die autonomie stimuleert. Het schoolgebouw biedt diverse werkplekken buiten de klaslokalen, waar leerlingen individueel of in groepjes kunnen werken. Deze plekken dagen hen uit om zelfstandig of samen tot oplossingen te komen, zonder directe begeleiding van een leerkracht. Dit bevordert probleemoplossend vermogen en zelfredzaamheid.
Verbondenheid
Verbondenheid staat bij ons hoog in het vaandel, zowel binnen als buiten de school.
- De bibliotheek: Een plek voor de buurt en onze leerlingen, met boeken in verschillende talen en voor alle leeftijden. Hier is ook een café gevestigd waar taalcursussen worden gegeven door bibliotheekmedewerkers.
- De grote hal: Tussen de lokalen bevindt zich een centrale ontmoetingsplek. Deze ruimte is ontworpen voor samenwerking tussen leerlingen, maar ook voor ouderbetrokkenheid. Ouders zijn elke ochtend welkom van 08:15 tot 08:30 om samen met hun kind de dag te starten. Zo krijgen zij een inkijkje in het schoolleven en kunnen vragen stellen aan de leerkrachten.
Toekomstgerichtheid
We bereiden onze leerlingen voor op de wereld van morgen. Ons gebouw is ingericht om projectmatig leren en persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen. In het magazijn, bijvoorbeeld, hebben leerlingen toegang tot materialen en tools waarmee zij hun ideeën kunnen realiseren.
Onze Ochtendkring
Elke schooldag begint met een kringgesprek. Deze start bevordert sociale interactie, onderlinge betrokkenheid en het delen van ervaringen. Omdat de kring een belangrijke rol speelt in ons onderwijs, zijn onze klaslokalen speciaal ontworpen in een ovale vorm. Dit zorgt voor een open en inclusieve sfeer, waar iedereen zich gehoord voelt.
Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!

Figuur 3: visualisatie schoolontwerp