Visie op leren en ICT

Visie op ICT

Wij als school erkennen de steeds grotere rol van ICT in het dagelijks leven en de samenleving. Daarom geven we ICT een belangrijke plaats in ons onderwijs. Het gebruik van technologie verrijkt het leren, maakt onderwijs effectiever en biedt meer mogelijkheden voor differentiatie. Daarnaast helpt het leerlingen bij het ontwikkelen van cruciale digitale vaardigheden, zoals mediawijsheid, informatievaardigheden en kritisch denken (OECD, 2018).

ICT speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van 21st century skills, zoals probleemoplossend vermogen, creatief denken en samenwerking in digitale omgevingen. Door technologie gericht in te zetten, bereiden we leerlingen voor op een toekomst waarin digitale vaardigheden onmisbaar zijn (Voogt & Pareja Roblin, 2010).

Onze leerkrachten werken met een doordachte aanpak, waarbij technologie wordt geïntegreerd op een pedagogisch en didactisch verantwoorde manier. Zo zorgen we ervoor dat ICT niet alleen een hulpmiddel is, maar ook bijdraagt aan de ontwikkeling van onze leerlingen en hun succes in de moderne maatschappij (Voogt et al., 2015).

Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!

Figuur 1: 21 eeuwse vaardigheden (SLO).

Visie op vakken

In ons onderwijs spelen 21e eeuwse vaardigheden een belangrijke rol. Door vakken thematisch te verweven in projecten leren kinderen niet alleen verbanden leggen tussen vakken, maar ook samenwerken en communiceren. Deze eigenschappen – communicatief en coöperatief – zijn essentieel voor hun ontwikkeling (Voogt & Roblin, 2012).

De projecten bieden contextgebonden leerlijnen, afgestemd op de belevingswereld van de kinderen. Dit verdiept hun begrip en stimuleert kritisch denken (Partnership for 21st Century Skills, 2009). Basisvaardigheden worden eerst aangeleerd en daarna toegepast in diverse contexten, in lijn met de SLO-leerlijnen (SLO, 2020).

Door design thinking te integreren, leren kinderen creatieve oplossingen bedenken voor wereldproblemen. Dit proces bevordert innovatief en creatief denken en geeft ruimte voor eigen ontwerpen binnen thematische projecten (Razzouk & Shute, 2012).

Om elk kind optimaal te ondersteunen, passen we differentiatie toe. Projecten bevatten verschillende soorten opdrachten, zoals meerkeuzevragen, verdiepende taken en samenwerkingsopdrachten, om zo aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind (Tomlinson, 2014).

Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!

© 2024 Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.