Zorg en onderwijskwaliteit
Onderwijskundig beleid
Jenaplan onderwijs
Bij De Brug werken we volgens de twintig principes van het jenaplanonderwijs, opgesteld door de Nederlandse Jenaplan Vereniging. Ons onderwijs is gebaseerd op de reformpedagogiek, die zijn oorsprong vindt in de hervormingen van 1921 bij de geboorte van het jenaplanonderwijs (Nederlandse Jenaplan Vereniging, 2018) ; Rijpkema et al., 2014).
Basisprincipes van het jenaplanonderwijs:
- Elke mens is authentiek.
- Elk mens heeft recht op de ontwikkeling van zijn eigen identiteit.
- Voor de ontwikkeling van identiteit is het vormen van relaties met anderen, de wereld en zichzelf essentieel.
- Elk mens is een volledig erkend en geaccepteerd individu.
- Elk mens kan cultuur dragen en vernieuwen (Veelgestelde Vragen | NJPV, z.d.).
In het jenaplanonderwijs staat het kind centraal, niet de leerstof. We erkennen dat kinderen meerdere vermogens hebben en besteden aandacht aan meer dan alleen het intellectuele vermogen. Het stamgroepwerk is hierbij cruciaal, met sleutelwoorden zoals ervaren, ontdekken, onderzoeken, luisteren, werken en spelen met verhalen (Rijpkema et al., 2014; Veelgestelde Vragen | NJPV, z.d.) .
Kernwaarden van het jenaplanonderwijs:
- Zelfstandig en betekenisvol leren.
- Samen spelen, samen werken, samen praten en samen vieren binnen een schoolgemeenschap.
- Elk individu heeft zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en authenticiteit nodig om te functioneren binnen deze gemeenschap (Wat Is Jenaplanonderwijs? De VO Gids Legt het Uit., 2024).
Bij De Brug werken we met stamgroepen in plaats van klassen. Deze stamgroepen functioneren als leefgemeenschappen met leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus. Dit bevordert leren van en met elkaar. De Brug biedt een oefenplaats voor de rol die kinderen later in de maatschappij zullen vervullen. Kringgesprekken en keuzewerkuren zijn belangrijke onderdelen. Leerlingen werken zelfstandig aan weektaken, wat hun zelfstandigheid stimuleert, en werken samen aan projectgericht onderwijs, waarbij vaardigheden zoals plannen, samenwerken, verantwoorden en presenteren worden ontwikkeld (Veelgestelde Vragen | NJPV, z.d.; Wat Is Jenaplanonderwijs? De VO Gids Legt het Uit., 2024).
Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!
Vreedzame school
Onze school is een Vreedzame School, een programma gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. Het biedt kinderen de kans om een stem te hebben en te leren wat het betekent om een actieve, democratische burger te zijn. De doelen van een Vreedzame School, zoals omschreven door het Nederlands Jeugdinstituut (2017), zijn:
- Democratisch met elkaar beslissingen nemen
- Conflicten op een constructieve manier oplossen
- Verantwoordelijkheid dragen voor elkaar en de gemeenschap
- Een open houding hebben tegenover verschillen tussen mensen
- Weten en kunnen benoemen volgens welke principes onze democratische samenleving is georganiseerd
Onze leerlingen volgen wekelijks lessen die hen helpen deze onderwerpen te begrijpen en in de praktijk te brengen. In de onderbouw gebeurt dit met behulp van het programma Tijger en Aap; in de midden- en bovenbouw worden onderwerpen behandeld aan de hand van concrete situaties uit de klas.
Elke les begint met een binnenkomer in de kring, een korte en speelse activiteit. Daarna wordt het doel van de les besproken, evenals de agenda. De leerlingen hebben de mogelijkheid om mee te denken en suggesties te doen, bijvoorbeeld voor een bepaald spel of casus die ze willen behandelen. De lesactiviteiten zijn gericht op een van de doelen van de Vreedzame School, waarbij de kinderen actief leren en oefenen.
Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!
Werkwijze in de stamgroepen
Didactische aanpak
Bij De Brug staan vier kernwoorden centraal in onze didactische aanpak: samen spreken, samen spelen, samen werken en samen vieren.
- Samen spreken: We bevorderen relaties tussen leerlingen door middel van gesprekken, waarbij de nadruk ligt op dialoog en inclusiviteit. Dit wordt gerealiseerd via kringgesprekken.
- Samen spelen: Spel is essentieel voor een harmonieuze ontwikkeling van kinderen en vormt een centraal onderdeel van onze onderwijsaanpak.
- Samen werken: De stamgroep bevordert een groot deel van het samenwerken met anderen. Hierbij wordt gewerkt met blokperiodes en stamgroepwerk. Een blokperiode is een lange tijdseenheid waarin wordt gewerkt. De klok is hierin niet leidend; de ontwikkeling en inbreng van de leerlingen staan centraal. De blokperiodes bestaan uit: instructie, zelfstandig werken, samenwerken, begeleidend doen, terugkoppeling en evaluatie. Het projectmatig onderwijs dat wij bij De Brug hanteren, sluit hierop aan. De projecten worden vormgegeven vanuit de doelen die zijn vastgesteld en verspreid over de stamgroepjaren.
- Samen vieren: Vieringen zijn belangrijk voor communicatie en markeren belangrijke momenten. Dit doen we door weekopeningen, afsluitingen, herdenkingen, verjaardagen en thematische vieringen (Veelgestelde Vragen | NJPV, z.d.).
Binnen deze vier kernwaarden van het jenaplanonderwijs speelt de didactische aanpak van onderzoekend en ontwerpend leren ook een prominente rol. Deze didactiek wordt ruimschoots geïntegreerd gedurende het stamgroepwerk. Gedurende de verschillende stamgroepen wordt de mate van sturing in de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren geleidelijk afgebouwd.
Toetsen en Signaleringsmiddelen
Op onze school gebruiken we geen summatieve toetsen. In plaats daarvan baseren we de voortgang van leerlingen op observaties, gesprekken en hun werk aan projecten. We kijken naar wat ze al kunnen en wat ze nog nodig hebben om hun leerdoelen te bereiken.
De voortgang wordt vastgelegd in een portfolio, waarin we de ontwikkeling van de leerlingen bijhouden. Tijdens oudergesprekken gebruiken we de portfolio's om de leerlijn van de kinderen te laten zien en met ouders te bespreken.
Portfolio
Om de twintig basisprincipes van het Jenaplanonderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen goed te kunnen volgen, maken we gebruik van een leerlingportfolio. In dit portfolio worden de behaalde doelen van de leerlingen vastgelegd, inclusief bewijsstukken. Ook projecten waaraan de leerlingen hebben gewerkt, worden hierin opgenomen. Het portfolio dient als basis voor gesprekken met ouders, waarbij we de voortgang en ontwikkeling van hun kinderen kunnen bespreken. (Leraar24, 2022)
Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!
Pedagogische aanpak
Vertrouwenspersonen
Op onze school is een vertrouwenspersoon aanwezig. Medewerkers, ouders en leerlingen kunnen een afspraak maken met de vertrouwenspersoon wanneer zij dat nodig achten. De vertrouwenspersoon is aangesteld om een optimaal pedagogisch klimaat te waarborgen en om eventuele misverstanden op te lossen.
Mediatoren
Op onze school maken we gebruik van mediatoren om leerlingen te ondersteunen bij het oplossen van conflicten. Mediatoren zijn getrainde leerlingen die als onpartijdige bemiddelaars tussen klasgenoten fungeren. Ze helpen hun medeleerlingen om in gesprek te gaan, naar elkaar te luisteren en samen tot een oplossing te komen. Door mediation leren onze leerlingen niet alleen hoe ze conflicten op een vreedzame manier kunnen oplossen, maar ook hoe ze verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag en respect hebben voor de gevoelens van anderen.
Deze aanpak draagt bij aan een veilige en respectvolle schoolomgeving, waar leerlingen zich gehoord en begrepen voelen. Het versterken van de onderlinge relaties en het bevorderen van samenwerking zijn voor ons belangrijke doelen. Mediatoren spelen hierin een essentiële rol, doordat ze bijdragen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en een positieve sfeer in de klas.
Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!
Onderwijs voor alle leerlingen
Leerlingvolgsysteem
Specifieke ondersteuningsbehoeftes
Aanbod voor begaafde leerlingen
Kind centrum
Samenwerkingsverbanden
Optimalisering van het onderwijs
Bij De Brug streven we naar optimalisering van ons onderwijskundig beleid door regelmatige controles, waaronder externe audits, collegiale controles en evaluaties door onderwijscommissies. Deze processen helpen ons om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren en aan te passen.
Ons team van gespecialiseerde professionals ondersteunt de diverse onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We hebben specialisten voor rekenen, taal, wereldoriëntatie, kunst en cultuur, hoogbegaafdheid, jenaplanonderwijs en een vreedzame school. Daarnaast werken onderwijscommissies aan het evalueren en bijstellen van ons onderwijsaanbod, zodat we blijven voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen.
Meer informatie? Zie onze schoolgids met de literatuuropgave!